Dag 1. Groenlo > Glasgow

29 juli 2012

Gewapend met 3 rollen tape, talkpoeder en een backpack vol noodles en hike-benodigdheden stommel ik de trap af richting de tuin waar mijn voorlopig laatste kop koffie met een appelflap van mijn moeder staat te wachten. Terwijl ik ‘rustig’ mijn koffie opdrink in het zomerzonnetje, tapet mijn vader mijn voeten in. ‘Dus laag voor laag en dat talkpoeder gaat in je sokken. Ik hoop dat je genoeg hebt aan dat tape en.. Hallo? Let je op? Nou ja, je voeten zijn klaar. Goede reis, meisje.’ Tuurlijk lette ik niet op, mijn hoofd zit al in Glasgow en half bij de intercity naar Schiphol die we sowieso gaan missen.

Dat laatste is ook doorgedrongen tot mijn moeder die verschrikt op haar horloge kijkt en stelt dat we meteen weg moeten. Ik wring mijn schoenen aan, geef mijn vader een knuffel en hobbel met ongestrikte schoenen en mijn backpack op mijn schouder achter mijn moeder aan naar de auto. Op naar Enschede!

Onderweg pikken we Lisa op in Eibergen en na wat koortsachtig uitgewissel van telefoonnummers tussen onze moeders vervolgen we onze tocht naar Enschede CS. Waar we inderdaad de intercity missen, maar dat mag de pret niet drukken, want we hebben toch nog tijd genoeg. Na de inmiddels weer broodnodige koffie en een pak eierkoeken te hebben ingeslagen, nemen we plaats in de 1e klas van de intercity naar Schiphol.

Om 16.30 uur komen we aan op het vliegveld en besluiten we, omdat we toch nog een uur hebben eerst op ons dooie akkertje koffie te gaan halen bij de Starbucks, geld te wisselen en uitgebreid afscheid te nemen van vriendlief, die als verrassing ineens in Amersfoort de trein instapte. Terwijl ik na de douane nog een keer achterom kijk om te zwaaien, valt mijn oog op de klok en blijkt dat we nog 2 minuten hebben om in te checken. Al rennend en half lachend banen we ons een weg door de drommen toeristen en we komen nog net op tijd bij de gate naar onze vlucht aan.

Ondanks het feit dat ik niet zo van vliegen houd en er een stel heel erg irritante Nederlanders achter ons zit, verloopt de vlucht voorspoedig en hebben we onderweg een geweldig uitzicht over eerst de Nederlandse kust en daarna Groot Brittannië. Om 18.09 uur plaatselijke tijd landen we zonder enige problemen in Glasgow, wat overigens een prachtige stad is. Hetgeen ons meteen opvalt als we van Queen Station naar het hostel lopen.

Glasgow.

Aangekomen in het Blue Sky hostel, wordt ons eerst een kop koffie aangeboden (die we wel even zelf moeten zetten) en vervolgens raadt de medewerker van het hostel ons ten zeerste af om onze tocht te lopen, want het gaat alleen maar regenen en het is vreselijk saai. We krijgen een vierpersoonskamer aangewezen, die we uiteindelijk delen met een Nederlands stelletje. Los van het moment dat ik midden in de nacht naar de wc moest, bedacht dat dat wel kon in alleen mn shirt en ik op de gang dezelfde hostelmedewerker tegenkom die zich net iets te bezorgd afvraagt of alles goed is (‘yeah, I just have to go the bathroom’ ‘Oh right, yeah, at the end of the corridor to the left’) en ik me er van verzekerd heb dat ‘the end of the corridor to the left’ niet per ongeluk de kamer van onze hostelvriend is, hebben we een relaxte nacht in de laatste luxe van een echt bed voorlopig.

Dag 2. Glasgow > Milngavie > Drymen